Sokasodnak a kiosk-dealek. Tabáni 3 trackes maxija után most a Bëlga albumát lehet párszáz forintos áron nyomtatott sajtótermékhez megvásárolni. Ez az üzleti modell legfeljebb a hazai fogyasztóknak lehet új, hiszen már a környező országokban (pl. Csehország, Románia) is évek óta zajlik – esetleg már le is csengett – ez az értékesítési módszer, mely az egyik utolsó erősfeszítés arra, hogy a hangfelvétel-tulajdonosok életet leheljenek a fizikai értékesítésbe. Éppen az ottani tapasztalatok rövid elemzésével próbálkoznánk most meg.
A csökkenő példányszámokkal és reklámbevételek hiányával küzdő print termékek nekiláttak az új bevételforrások kiaknázásának vagy nem hagyományos promóciók kiötlésének. A helyzetük megérett arra, hogy részesedéses dealekkel, royalty-modellekkel is megpróbálkozzanak. Ez pedig kapóra jön azoknak a kiadóknak, zenekaroknak, akik a közvetlen hangfelvétel-értékesítési bevételeken túllépve, az ilyen típusú dealek promóciós értékét kiaknázva szeretnék dalaikat minél szélesebb rétegekhez eljuttatni – hogy aztán később az így keletkezett slágerekre építsék élő műsoruk értékesítését fesztiváloknak, szervezőknek stb.
Egyes esetekben (pl Romániában és Görögországban) olyan extremitások is előfordulnak, ahol kimondottan a lemezhez gyártódik magazin, melynek tartalma kizárólag az adott kiadó egyéb termékeit hivatott bemutatni.
Az ügynek zenekari/kiadói szempontból két komoly hátránya van:
- tovább erősíti a piacban azt a képzetet, hogy a fizikai hordozókon vásárolható hangfelvételek bolti ára messze túlárazott (azzal most nem foglalkozunk, hogy ez a képzet egyébként helyes-e).
- amennyiben nem tud valamilyen minimum bevételt kiharcolni a laptól a tartalomért, abban az esetben a teljes anyagi kockázatot ő viseli. Ez pedig meglehetősen magas, lévén, hogy az országos terjesztéshez szükséges minimum példányszámok a jelenlegi lemezfogyási adatokkal összevetve rendkívül magasak. A terjesztői hálózat iszonyatos rugalmatlansága miatt gyakorlatilag masszív remittenda van kódolva ezekbe a porjektekbe, ami könnyen és alig kontrollálható módon fordíthatja mínuszba a mérleget. Akkor pedig senki nem keres.
Ezekben az esetekben a jó deal tehát, ha megfelelően kiválasztott tartalom párosul alaposan előkészített és felépített sajtó promóval, esetleg megtámasztva külső szponzorral. Amúgy meg inkább érdemes a szerencsésebb történelmi fejlődésű piacokon alkalmazott kuponos/zeneletöltős megoldást alkalmazni. A Bëlga célközönsége amúgy is erősen internetezik...
Bëlga a Blikkben
Címkék: blikk belga kiosk deal
A bejegyzés trackback címe:
https://amusic.blog.hu/api/trackback/id/tr321979761
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
